Menü Bezárás

Egészségmegőrző tippek lakásban

Nemcsak a fűtési szezonban fontos megemlíteni a lakás ideális hőmérsékletét és megfelelő páratartalmát. Nagyon fontos, hogy milyen területről és a család melyik tagjáról van szó. Más az igény a hálószobában, a fürdőben, a konyhában és a nappaliban egyaránt. De vajon milyen egyéb dologra kell odafigyelni az egészségmegőrzés kapcsán lakáson belül? Ebből a cikkből minden kiderül!

Hőmérséklet és páratartalom

Nincsenek átfogó kutatások arról, hogy pontosan milyen hőmérsékletre és páratartalomra van szükség otthonunkban. Természetesen fontos a komfortérzet és az egészségre káros hatások csökkentése, de bizonyos szabályokat érdemes betartani. Általánosságban elmondható, hogy a nappaliban nagyjából 21 fokos hőmérsékletre van szükség. A hálóban elegendő 18-19 fok, míg kisbaba esetén a fürdőt érdemes 23-24 fokra felfűteni. Éjszaka felesleges túl meleget generálni, hiszen az nyugtalan alváshoz vezethet, felületesebben tudunk majd pihenni.

Azonban nemcsak a megfelelő hőmérséklet, hanem a páratartalom is rendkívül fontos. Nagyon fontos összetevője a levegő minőségének. Egy felnőtt számára a legideálisabb a 40-60%-os páratartalom, amely egészségmegőrzési célból is pont elegendő. Kisgyermekeknél azonban érdemes ennél egy kicsit magasabb értéket elérni, náluk inkább a 60-70% az ideális érték.

A túlzottan alacsony páratartalom kiszáradáshoz vezethet, amely nem tesz jót a nyálkahártyának és az immunrendszernek sem. Emellett természetesen a bőrre is káros hatással van. Ekcémások és pikkelysömörrel küzdők számára egyáltalán nem ideális az alacsony érték. Fontos odafigyelni tehát a bőr megfelelő ápolására is, így elkerülhetőek az irritációk.

Textíliák kiválasztása

A textíliák kiválasztására is nagy hangsúlyt kell fektetni, hiszen ezek is befolyásolják az allergiás reakciók kialakulását. Az anyagvásárlásnál két szempontot kell figyelembe vennünk. Fontos, hogy az egészséges legyen és persze komfortos egyaránt. Ha lehet, válasszunk olyan terméket, amely pamutból készült, hiszen ezek okoznak problémát a legkisebb mértékben.

A hálószobába nézhetünk például valamilyen hosszabb szálú szőnyeget, amelyet könnyen tisztíthatunk. Emellett hangsúlyt kell fektetni az ágyneműre, a paplan minőségére és a párnákra is. Természetesen nézhetünk ágyneműhuzatot online, hiszen a legtöbb webshop kínálata rendkívül széles. Választhatsz ebből is pamut változatot, amely nem gyűrődik annyira könnyen, gyorsan szárad és nem utolsó sorban nem okoz bőrirritációt sem.

Összegezve: A lakásban egészségügyi szempontból fontos hangsúlyt fektetni a hőmérsékletre, a páratartalomra és persze a textíliák kiválasztására egyaránt. Nem ugyanolyan minőségű levegőre van szükség a nappaliban, a konyhában vagy éppen a fürdőszobában. Persze az sem mindegy, hogy milyen a páratartalom az egyes helyiségekben. Továbbá érdemes jól megválogatni a textíliákat, hiszen ezek anyaga is fontos az egészségünk megőrzésében.

Posted in Egyéb

Related Posts

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük